pinguuhsverklighet.blogg.se

En blogg där jag visar världen utifrån min synvinkel.

Skitsnack!

Hade ridlektion igår igen. Själva lektionen gick riktigt bra. Jag fick bara ett litet nafs efteråt utav Nobbe när jag frågade hur jag ridit och det är framsteg. Det innebär att han var relativt nöjd med min ridning, men att fortfarande är en del som fattas =) Drar honom fortfarande i munnen när jag förlorar balansen och jag tränar verkligen stenhårt på det, för jag vet hur ont det gör i hästens mun. Däremot innan lektionen blev jag riktigt irriterad. Klumpiga jag råkade komma åt hans sår över ögat när jag skulle tränsa, så det började blöda. Jag letade upp någon, som kunde hjälpa mig att smörja in det med något och när stallhjälparen kom, så fick jag kritik för hur jag hade tränsat. Nosgrimman och snoken var tydligen alltför lös, så dessa spändes åt hårdare. Jag som inte förstår varför man ens använder dessa två remmar på hästen, frågade varför dom inte tillät hästen att gapa över huvudtaget. Till svar fick jag att ''Nosgrimman och snoken är till för att hästen inte ska ta bettet. Om den biter tag i bettet kan den sticka med dig och då har du inte en suck att säga till om.'' Vilket jävla skitsnack!!! Så fort stallhjälparen försvunnit löste jag upp remmarna igen. Om hästen nu skulle sticka med mig, så har den antagligen all rätt att göra det. Då har jag antagligen varit väldigt dum mot den och då förtjänar jag det eller så har den blivit rädd och då stannar den ändå efter ett tag. Vad jag har lärt mig är att nosgrimman enbart är till för att hästen inte ska gapa. Det ser inte snyggt ut i dagens ridsamhälle, därför spänner man åt över hästens mun och varför den gapar är för att ryttaren är för hård i handen!! När jag kom hem sen frågade jag Josephine om detta verkligen stämde med att den tar bettet om man inte har nosgrimma på. Det första hon sa var precis som jag sagt. ''Skitsnack'' Sen berättade hon, precis som jag trodde, att hästen kan bita tag i bettet oavsett om man har nosgrimman åtspänd eller inte.
Imorgon så kommer jag ringa till ridskolan det första jag gör och fråga om detta är vad de lär ut till sina elever och om det inte är det, så behöver de informera stallhjälparna om den riktiga användningen av hästens utrustning. Sådär, nu har jag fått avreagera min frustration lite.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: