pinguuhsverklighet.blogg.se

En blogg där jag visar världen utifrån min synvinkel.

Älska mer?

Den meningen har jag aldrig förstått innan. För hur ska jag kunna älska någon eller något jag hatar? Hur ska jag kunna älska någon eller något som jag vill bli av med.
Idag förstår jag det. Det man älskar, det tar man hand om. Det man älskar förlåter man och på så sätt mår man bättre. Om accepterar och älskar mina finnar, så tar jag hand om dem på bästa sätt och på så sätt så försvinner de.
Om jag älskar mina händer, mina saker och mina nära så vårdar jag dem. Kläder som håller sig hela och fina, händer som håller sig lena och mjuka och vänner som uppskattar mig och stannar, gör mig glad och lycklig. Jag får det jag ger.
 
Om jag skulle motarbeta det jag hatar, så förvärrar jag situationen. Det jag fokuserar på, det växer. Motarbetar jag t.ex mina finnar, så försöker jag klämma bort dem eller använda starka medel för att utrota dem. Det skapar fula sår och ärr eller torr och förstörd hud. 
Det är en helt ny insikt som har förändrat mycket av min syn på världen.
 
Förstår nu också varför jag och Joséphine ofta krockar med varandra i åsikter, missförstånd och utföranden. Jag är en person som först ser helheten och hon är en person som först ser detaljerna. Hon förklarade det på ett väldigt bra sätt för mig genom att vi tittade på en blomma.
 
(Får skryta lite med att det var jag som tog denna bilden med min mobil)
 
När jag ser på denna, så ser jag helheten först. Gröna blad och en vit blomma. Sedan ser jag pistillerna, färgskiftningarna på de vita och gröna bladen, de olika ådringarna och dem vita prickarna på grenen.
 
Joséphine ser det tvärtom. Först alla detaljer och sedan blir det en blomma för henne.
Så tro fan att vi ofta missförstår varandra =).
 
Fick träffat en ekonomisk rådgivare också, som kommer hjälpa mig med hyrskulden på kollektivet. Ibland är mina impulser inte så bra, men kommer se till att lära mig använda dem till min fördel.
Jag ska lära mig älska mina diagnoser. Istället för att motarbeta dem och försöka utröna dem tills de inte märks längre, så ska jag arbeta med dem och använda dem till min fördel.
Jag ska läsa på allt jag kan om alla tre och se vad som behövs för att de ska må bra och då kommer även jag att må bra =)
ADHDn behöver ordning, tydlighet och struktur. Då får jag se till att skapa det. På så sätt blir livet mindre förvirrande för mig och mer lätt att leva. Fördelen med detta är också att jag kommer bli grym på att organisera =D.
Summan utav detta blir att jag kommer att uppskatta mig själv mer, sluta se mig som ett stort misslyckande för att mina diagnoser försvårar mitt ''normala'' liv och slutligen kunna älska mig själv. =)
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: